Allereerste interactieve verkiezingsdebat

De Nederlandse kijker liet van zich horen!

17 FEBRUARI 2011, AMSTERDAM, NEDERLAND
Samenvatting
Het is een feit: zojuist heeft het allereerste interactieve verkiezingsdebat van Nederland plaatsgevonden. Heel Nederland kon tijdens de live uitzending, "De slag om de Eerste Kamer", direct via SMS, internet en Twitter reageren op stellingen van presentatoren Pauw en Witteman.

Vanavond zond de VARA het verkiezingsdebat ‘De slag om de Eerste Kamer’ uit. Dit debat, dat door Jeroen Pauw en Paul Witteman werd geleid, is het allereerste interactieve verkiezingsdebat waarbij alle Nederlanders hun stem konden laten horen. Tijdens het debat omtrent de Provinciale Statenverkiezingen, werd de kijker uitgenodigd om op verschillende stellingen te reageren via SMS, internet en Twitter. De meer dan 40.000 stemmen, die live en anoniem binnen kwamen, werden meegenomen in het verkiezingsdebat van de publieke omroep.

Maurice de Hond, die de reacties van het publiek toelichtte tijdens de uitzending, was blij met de eigentijdse benadering van het verkiezingsdebat. De gelijktijdige TV interviews met Rutte en Wilders, zouden volgens De Hond een overwegend links stemgedrag kunnen verklaren.

Stem van het volk

“Wat een avond!”, twitterde de jonge ondernemer Mike Coumans (27) na afloop. Met zijn bedrijf Sendsteps faciliteerde hij het proces van stemmen tijdens het debat. “De dialoog opzoeken met de kiezer lijkt voor politiek Den Haag iedere keer weer een uitdaging te zijn”, stelt Coumans. “Maar vanavond hebben we laten zien hoe onze toepassing politici in staat stelden, om real time duizenden stemmers te laten spreken, uniek!”, aldus Coumans.

Coumans onderstreept het belang van de rol van social media voor politiek in binnen- en buitenland. “Het is nog maar kort geleden, maar we weten allemaal hoe zo’n uitdaging het was om tijdens het CDA congres iedereen zijn of haar stem te laten horen”.

Volgens Coumans kan de politiek meer inspanning tonen om social media strategischer en innovatiever in te zetten. “Kijk naar Egypte en zie hoe met hulp van social media de rollen tussen het volk en politiek worden omgedraaid; Het heeft er nu toe geleid dat het volk zelf de koers van het land kan bepalen”. Coumans blikt terug op een geslaagd verkiezingsdebat: “De Nederlandse kijker liet van zich horen!”.

Over sendsteps

Sendsteps faciliteert mobiele interactie tijdens bijeenkomsten. De presentator of dagvoorzitter kan via PowerPoint open- en/of gesloten vragen aan het publiek voorleggen. Het publiek reageert middels mobiele telefoon via SMS, internet of Twitter. Reacties komen direct en anoniem binnen en worden real-time op het scherm geprojecteerd. Met Sendsteps van monoloog naar dialoog; een stem voor iedereen!